Uitgeverij de Brouwerij

  • Fictie› Fictie
  • Non Fictie› Non Fictie
  • Poëzie› Poëzie
  • Home
  • Over ons
  • Boeken
  • CD/DVD
  • Auteurs
  • media
  • Agenda
  • Brochures
  • Contact

Betreden op eigen risico

Ruben van Luijk › Terug naar Onze boeken

Rotterdamse slooplocaties in beeld

Weinig mensen beseffen het, maar achter het dynamsiche Rotterdam van hoogbouw, moderne architectuur en bonkende heimachines gaat een schaduwstad schuil. Een stad van stilte, verval en onttakeling. Elke nieuw torenflat en elke grootscheepse stadsvernieuwing betekent immers dat oude bebouwing het veld moet ruimen. Soms duurt dat even. In de tussentijd worden de ramen dichtgetimmerd, komen er bouwhekken rond het gebouw en worden er bordjes verboden toegang opgehangen. De plek maakt nu deel uit van een ander Rotterdam. Een achter Heras hekwerk verborgen parallelstad die steeds weer ergens anders verschijnt en daarna weer verdwijnt, soms al snel, soms pas na lange tijd. Dit is sloopstad Rotterdam.

Fotograaf Ruben van Luijk (Rotterdam 1976) raakte verdwaald in deze stad en zwierf er jaren rond. Met zijn camera probeerde hij de sfeer en schoonheid vast te leggen van deze wereld die voortdurend op het punt staat te verdwijnen. Het is fotografie voor het te laat is – want steeds niet zelden haalde de slopershamer hem in. De weerslag van zijn fotografische ontdekkingstocht is te vinden in dit boekje, dat een memento vormt voor verdwenen plekken en een verrassend portret van een onverwacht Rotterdam.

Voorwoord door Ruben van Luijk:

‘Dit boek is begonnen met een mystieke ervaring. Ik zou er althans geen ander woord voor kunnen verzinnen, al kwam er niets paranormaals of spectaculairs aan te pas. Ik stond op mijn balkon in hartje Rotterdam. Een merel zong, en het licht viel op die bepaalde manier die je alleen hebt op sommige zomeravonden. En opeens wist ik het. Dit komt nooit meer terug. De volgende keer dat ik hier sta en de zon zich in deze hoek bevindt, zullen de geluiden om me heen niet meer dezelfde zijn, zal ik niet meer hetzelfde zijn, zal de wereld er anders uitzien en de zon niet meer uit dezelfde heliummoleculen bestaan. De werkelijkheid is een voortdurende opeenvolging van voorgoed verdwijnende unieke momenten. Ik besefte ook toen wel dat het waarschijnlijk geen bijzonder originele of bijzonder unieke gedachte was. Maar dit was het moment dat ik voor het eerst ook werkelijk voelde dat het zo was. Met kippenvel op mijn armen.

Ergens rond die tijd ben ik begonnen slooppanden te fotograferen. Een afbraakpand is het volmaakte beeld van onze werkelijkheid: het is kortstondige schoonheid die voortdurend op het punt staat voorgoed te verdwijnen. Ik kocht een oude spiegelreflexcamera en zonder enige ervaring of technische kennis begon ik gewoon maar plaatjes te schieten.
Dat was het begin van een dubbele ontdekkingsreis. Een reis door de wereld van de fotografie – en een reis door de onopgemerkte, door Heras hekwerk afgeschermde wereld van het sloopgebouw. Ik ontdekte de mogelijkheden van groothoeklens, van statief en draadontspanner, van geel- en blauwfilter. Ik ontdekte plekken waar verder vrijwel geen mens zich waagde, laat staan ging fotograferen. In dynamisch Rotterdam bleek een onbekende, verlaten parallelstad verborgen te zijn. Soms maar een paar straten verderop. Of gewoon om de hoek, achter bouwhekken waar de meeste voorbijgangers zonder op- of omkijken aan voorbijliepen.

Aanvankelijk was het vooral het verloren gaan van zoveel moois dat me naar het toestel deed grijpen. De prachtig gekrulde ornamenten, honderd jaar terug met veel vakmanschap vervaardigd door allang begraven timmerlieden en stucwerkers. De buiging van een trap. De versieringen in een deurpost. Fotografie is, als alle kunst, een protest tegen de dood. Maar na een tijdje begreep ik dat de slopershamer meestal slechts afmaakte wat de hand van de natuur al begonnen was. Na een paar jaar leegstand zijn ook de mooiste constructies en sierlijkste ornamenten doorgaans ten dode opgeschreven. De dingen verdwijnen, zo gaat dat nu eenmaal. Het was juist dit merkwaardige limbus tussen bewoning en verdwijning dat me op een gegeven moment het meest begon te fascineren. De vreemde, vluchtige nabloei van een gebouw dat nog heel even mag blijven staan en in die tijd een heel nieuw gezicht laat zien. Naakt, verrot, gehavend misschien, maar van een geheel eigen schoonheid.

Het oog van de camera is lomp. Zelfs met groothoeklens en geelfilter, zo ontdekte ik ook, kun je maar gedeeltelijk de atmosfeer grijpen van het ogenblik waarop jij daar staat. Er is meer tussen hemel en aarde dan zich met lichtgevoelige film laat registreren:
De geur van rottend houtwerk en vochtig behang.
De geluiden van vogels en dieren. Van een raam dat kleppert in de wind, van het verkeer in de straten verderop.
De stilte.
De warmte van de zon in een overwoekerde achtertuin.
Het gevoel in je buik als je een leegstaand gebouw binnengaat waar je eigenlijk niet mag zijn en waar je niet weet wat er achter de volgende deur wacht.
De adrenaline als je voelt hoe op drie hoog de traptreden onder je voeten beginnen af te brokkelen.
Het zijn dingen die zich niet in foto’s laten vangen.

Toch hoop ik dat het doorbladeren van dit boekje een klein beetje het gevoel kan geven dat ik ervaren heb bij het zwerven door deze onttakelde & verboden panden. Alles wat u op de afbeeldingen in dit boek ziet, bestaat niet meer. De meeste locaties zijn ondertussen al jaren met de grond gelijk gemaakt. Van enkele gebouwen zijn de muren overeind gebleven, als omlijsting voor fonkelnieuwe appartementen of etagewoningen. Maar in alle gevallen bestaat de plek zoals u die ziet alleen nog maar op deze foto’s. Dit boek is een memento voor verdwenen plekken.

Of het ergens goed voor is, zo’n glimp vergankelijkheid? Ik zou het eerlijk gezegd niet durven zeggen. Ik weet alleen maar dit: het paradijs hebben we nooit gekend, en de volmaakte toekomst zullen we waarschijnlijk nooit meemaken. Wie zich kan laten ontroeren door de rotzooi daartussen, heeft wellicht de sleutel tot het geluk gevonden.’

€12,50

Informatie

Ondertitel Rotterdamse slooplocaties in beeld
Auteur Ruben van Luijk
Vormgeving Tamara Mulder
Aantal pagina's 72
Afmeting 17 x 17 cm
ISBN 9789078905264
Tags Architectuur / Fotografie / Mens en maatschappij / Rotterdam / Stad /

Aanvullende informatie & links

  • Deze titel is uitverkocht.

Deel deze titel met je vrienden

Gerelateerde titels

Comments

Nieuwsbrief

Nieuwe uitgaven, nieuws en evenementen

  • Verwacht
  • Actie
  • Met beide voeten in de modder
    David Muiderman
  • Met beide voeten in de modder deel 2
  • De Ruïne
    Henriette Faas
  • Otto
    Anne Borsboom
  • Arend & Sofie
    Anne Borsboom
  • Nietzsches afrekening
    Ron Appeldoorn
  • Tot vlak voor de sprong
    Ruud en Leo Sybrandy
  • Tussentijd
    Frieda Schijven
  • Grensgangers
    Carl Driessen
Manuscripten

Lees hier het reglement voor het insturen van manuscripten.

    • De Brouwerij

      • › Agenda
      • › Nieuws
      • › Over ons
      • › Boeken

      Medewerkers

      • › Medewerkers
      • › Teamlab
      • › Vacatures

      Contact

      • › Contact
      • › Contactformulier
      • › Manuscript
      • › Nieuwsbrief

      Volg ons

Tags

  • Tags

    Afscheid Alzheimer Amsterdam Angst Autisme Beeldende kunst Criminaliteit Dagboek Dementie Den Haag Dood Drugs Eenzaamheid Filosofie Fotografie Gedichten Geschiedenis Historische roman Homoseksualiteit Huiselijk geweld Huwelijk Interviews Kinderen Kindermishandeling Korte verhalen Leukemie Lichaam en geest Liefde Literaire fictie Literaire non-fictie Mensen Mens en maatschappij Moeder-dochterrelaties Ouder worden Poëzie Psychologie Psychologische roman Psychose Reizen Relaties Roman Stad Verhalen Vrouw en maatschappij Ziekte
  • Onze boeken

    • Ach Joe, wie ziet de dood als groot en blond
    • Al ben je nog zo licht
    • Alea
    • Als ik me ophang breekt het touw
    • Anorexia, de duivel op mijn schouder
    • Arend & Sofie
    • Aurora
    • Berthe Morisot: een vrouw, een mysterie
    • Betreden op eigen risico
    • Bobby Ewing Blues
    • Braincrash
    • Brussels kant
    • Daar heeft mijn lijf zijn thuis
    • Darwin en ik
    • De Angstjager
    • De Brander
    • De Buurman
    • De eerste priesteres
    • De laatste wens van Moek
    • De man achter de crimineel
    • De reizen van Ólafur Egilsson
    • De Ruïne
    • De schreeuw van de vlinder
    • De structuur van asfalt
    • De terugkeer van de groene goden
    • De tussenkomst
    • De weg naar zelfvertrouwen en succes
    • De woede van hemel en Hades
    • Desnoods met harde hand
    • Dichter bij Zadkine
    • Dichter in de buurt
    • Dieper dan mijn taal kan gaan
    • Druppels vangen
    • Frambozentuin
    • Gebroken bloed
    • Geheim geweld... En nu?
    • Gooi me niet weg
    • Grensgangers
    • Hallo lieverd
    • Help, de psychiater wordt gek
    • Het loopt wel los
    • Het ongrijpbare gelijk van John Winkle
    • Het virginale luchtkasteel
    • Hoogland
    • Huntington, de verborgen erfenis
    • Iemand zijn
    • Ik leef in een wereld die ik niet ken
    • Impact
    • In de Waitman
    • Ins & Outs van het Moeder-Dochtergesprek
    • Invocatie
    • Kanker is Keihard Knokken
    • Kom Atir kom
    • Kus me nog eens wakker
    • Liefdesgedichten
    • Los
    • Maanman
    • Met beide voeten in de modder
    • Met beide voeten in de modder deel 2
    • Met wilskracht naar herstel
    • Mijn lichaam is mijn land
    • Mond is spruitje
    • Morgen vlieg ik terug
    • Nabelichting
    • Nietzsches afrekening
    • Nieuwe namen
    • Otto
    • Over Winnen
    • Partycrash
    • Rakelings
    • Reimer
    • Romeo Delta
    • Spits je oren
    • Sprakeloos
    • Stoorzender
    • Stormachtig Stil
    • Stroomboog
    • Tot vlak voor de sprong
    • Tussentijd
    • Ultieme wraak
    • Van je moeder moet je het hebben, van je dochter kun je het krijgen...
    • Vel van licht
    • Verse taal
    • Voor de muur
    • Waarom heb je het paard alleen gelaten
    • Wat kan ons gebeuren
    • Wat overblijft is naamloos
    • We doen of er niets aan de hand is
    • Wie de jeugd heeft kan wel janken
    • Wie vleugels heeft
    • Zacht zand
    • Zichtbaar alleen
    • Zoals de wind in maart graven beroert
    • Zolang niet alles is verteld
    • Zweepslagen
    • Zwerfvuil

    Onze auteurs

    • Adriaan van IJperen
    • Agnita de Ranitz
    • Aids on stage
    • Albert Heringa
    • Alejandra Slutzky
    • Alice Altink
    • Anne Borsboom
    • Bart van Leeuwen
    • Bert Verhoeff
    • Carl Driessen
    • Cora Frowijn
    • Cynthia Stijger Aramburu
    • David Muiderman
    • Eelt
    • Eveline van de Putte
    • Fonger Boontjes
    • Frieda Schijven
    • Frits Oostervink
    • Gerrit Hoogstraaten
    • Gerrit Molenaar
    • Hameeda Lakho
    • Hans Eijsackers
    • Hans Leduc
    • Henriette Faas
    • Herma de Beer
    • Hilde Houweling
    • Hrvoje Pero Senda
    • Ina Stabergh
    • Jacqueline Zirkzee
    • Jan Bais
    • Jan Herman Brinks
    • Johan Bordewijk
    • John Moens
    • John Toxopeus
    • Joris van Os
    • Jorrit Lepstra
    • Karel Kramer
    • Kieke Plooij
    • Kim van Schie
    • Leen Van Der Schueren
    • Leendert Lodder
    • Leerlingen Den Hoorn
    • Leerlingen Maassluis
    • Leerlingen Rotterdam
    • Leo Stilma
    • Leon van Zomeren
    • Lisa Hilders
    • Maatje van Eck
    • Mahmoud Darwish
    • Marieke de Winter
    • Marjan Scheer
    • Marjolijn Markus
    • Marre van Dantzig
    • Mayke Smit
    • Michiel Mulder
    • Nathalie Vet
    • Philippe Diepvents
    • Ria Schopman
    • Ria van Amelsvoort
    • Roelof Broekman
    • Ron Appeldoorn
    • Ruben Philipsen
    • Ruben van Luijk
    • Ruud en Leo Sybrandy
    • Salah Hassan
    • Teun van der Heijden
    • Tom Cornu
    • Vittorio Busato
    • Wahé Arsèn
    • Wendel Barnet
    • Werry Crone
    • Willem Brouwer
    • Wilma Paalman
    • Wouter van Heiningen
  • © 2021 Uitgeverij de Brouwerij
  • Iconen, design en realisatie website Bravebox.nl