Uitgeverij de Brouwerij

  • Fictie› Fictie
  • Non Fictie› Non Fictie
  • Poëzie› Poëzie
  • Home
  • Over ons
  • Boeken
  • CD/DVD
  • Auteurs
  • media
  • Agenda
  • Brochures
  • Contact

Werry Crone

Dordrecht 1955
Het fotografisch gezicht van het dagblad Trouw werd meer dan 24 jaar in hoge mate bepaald door staffotograaf Werry Crone. Inzetbaar op vrijwel alle journalistieke terreinen, van reportage tot portret, en sinds zijn indiensttreding in 1988 heeft hij het “nieuws van alle kanten bekeken”, zoals hij zelf zegt. Eind 2010 is op initiatief van de krant het vaste dienstverband vervangen door een free lance-contract.

Werry Crone (geboren W.A.J.M. Wernerus) studeerde biologie en sociale geografie, en is als fotograaf autodidact. Tijdens zijn studie begon hij te fotograferen voor vakbonds- en studentenbladen en het Universiteitsblad van de Utrechtse Universiteit. Politiek, vakbeweging en maatschappelijk verzet hadden zijn aandacht. Zijn voorbeelden waren Willem Diepraam, Bert Nienhuis, Han Singels en Dolf Toussaint.

Zijn eerste fotoboek ‘Lijn 11 naar de Uithof’ verscheen in 1986 en gaf zijn kijk weer op het universiteitsleven. Het boek betekende een opstap naar de fotojournalistiek. Constanten in Crones werk vormden aanvankelijk de Haagse politiek en het Koninklijk Huis. Zijn aandacht voor de monarchie leidde begin jaren ‘90 tot een documentaireopdracht van het Rijksmuseum. Een jaar lang volgde hij van nabij leden van het koninklijk huis. Het resulteerde in een tentoonstelling en boek: ‘In dienst van het Koninkrijk’.

Brede erkenning kreeg Crone in 1995 toen hij ‘Fotojournalist van het jaar’ werd.

Bij Trouw volgt Crone niet alleen binnenlandse nieuwsontwikkelingen: eind jaren ‘80 was hij ook getuige van de maatschappelijke omwentelingen in landen van het Oostblok, zoals Oost-Duitsland, Polen, Tsjechoslowakije en Roemenië. Hij kwam terug met herkenbare foto’s, die niet per se het harde nieuws tonen. “Het was een documentaireachtige wijze van omgaan met de actualiteit”, kenschetst hij die reportages. Tegenwoordig zoekt hij nog vaker de achtergronden van het nieuws. Ook maakt hij langlopende series over één onderwerp.
In het seizoen 2002 en 2003 maakte hij een fotoboek over het getalenteerde toneelgezelschap ‘t Barre Land, als uitvloeisel van een opdracht van de Utrechtse Stichting Stedelijke Fotografie.
Hoewel ook een echte ‘nieuwsman’, is Crone wars van snelle, oppervlakkige fotografie. Inhoud is belangrijk, maar de vorm, doet er zeer zeker ook toe. Hij werkt op een rustige, maar compromisloze journalistieke manier, en hanteert in zijn beginjaren herkenbare stijlelementen zoals grove korrel, grote contrasten en doorgedrukte luchten. Zijn beeldtaal is soms subtiel en past bij zijn benadering van de kwalitatieve dagbladjournalistiek: “Fotografie moet zijn kracht putten uit het samenballen van momenten en taferelen in een verstild beeld waar langer naar gekeken moet kunnen worden.”
In 2004 volgde Crone (in samenwerking met NRC-Handelsblad fotograaf Roel Rozenburg) Nederlandse bewindslieden die op hun specifieke deelterreinen tijdelijk voorzitter waren van de EU. Het roulerend voorzitterschap berustte in het najaar van 2004 bij ons land.

Gedurende een langere periode (2004 en 2005) verzorgde Werry Crone de foto’s voor een 18-delige uitgave onder de titel ‘Achter Utrechtse Gevels’ van Waanders Uitgevers die handelde over het wonen in bijzondere huizen in Utrecht.

Tussen 2006 en 2008 verschenen van Crone de boeken ‘Utrecht 1906/2006’, ‘Dordrecht een eeuw verstreken’ en ‘Haarlem een eeuw verstreken’. Bundels prentbriefkaarten van de binnenstad van steden, gecombineerd met foto’s van de situaties en plekken waar een eeuw geleden al prentbriefkaarten van werden gemaakt.

Inmiddels zijn de grove korrel en het barite papier vervangen door pixels en digitale verwerking van beelden.

Met de in 2009 overleden schrijver en columnist Martin Bril maakte Werry Crone twee fotoboeken over het Nederlands landschap. Het ene – ‘Hollandse haltes’ – had als rode draad de bushaltes die een onopvallende plek in het landschap innemen, maar tegelijkertijd aanknopingspunt zijn voor bespiegelingen over hoe mensen omgaan met de ruimte. Bril verzorgde voor dit boek columns. Even zo deed hij dat voor het boek ‘Bomen in het voorbijgaan’.

Titels van deze auteur

Deel deze auteur met je vrienden

Gerelateerde titels

Comments

Nieuwsbrief

Nieuwe uitgaven, nieuws en evenementen

  • Verwacht
  • Actie
  • Met beide voeten in de modder
    David Muiderman
  • Met beide voeten in de modder deel 2
  • De Ruïne
    Henriette Faas
  • Otto
    Anne Borsboom
  • Arend & Sofie
    Anne Borsboom
  • Nietzsches afrekening
    Ron Appeldoorn
  • Tot vlak voor de sprong
    Ruud en Leo Sybrandy
  • Tussentijd
    Frieda Schijven
  • Grensgangers
    Carl Driessen
Manuscripten

Lees hier het reglement voor het insturen van manuscripten.

    • De Brouwerij

      • › Agenda
      • › Nieuws
      • › Over ons
      • › Boeken

      Medewerkers

      • › Medewerkers
      • › Teamlab
      • › Vacatures

      Contact

      • › Contact
      • › Contactformulier
      • › Manuscript
      • › Nieuwsbrief

      Volg ons

Tags

  • Tags

    Afscheid Alzheimer Amsterdam Angst Autisme Beeldende kunst Criminaliteit Dagboek Dementie Den Haag Dood Drugs Eenzaamheid Filosofie Fotografie Gedichten Geschiedenis Historische roman Homoseksualiteit Huiselijk geweld Huwelijk Interviews Kinderen Kindermishandeling Korte verhalen Leukemie Lichaam en geest Liefde Literaire fictie Literaire non-fictie Mensen Mens en maatschappij Moeder-dochterrelaties Ouder worden Poëzie Psychologie Psychologische roman Psychose Reizen Relaties Roman Stad Verhalen Vrouw en maatschappij Ziekte
  • Onze boeken

    • Ach Joe, wie ziet de dood als groot en blond
    • Al ben je nog zo licht
    • Alea
    • Als ik me ophang breekt het touw
    • Anorexia, de duivel op mijn schouder
    • Arend & Sofie
    • Aurora
    • Berthe Morisot: een vrouw, een mysterie
    • Betreden op eigen risico
    • Bobby Ewing Blues
    • Braincrash
    • Brussels kant
    • Daar heeft mijn lijf zijn thuis
    • Darwin en ik
    • De Angstjager
    • De Brander
    • De Buurman
    • De eerste priesteres
    • De laatste wens van Moek
    • De man achter de crimineel
    • De reizen van Ólafur Egilsson
    • De Ruïne
    • De schreeuw van de vlinder
    • De structuur van asfalt
    • De terugkeer van de groene goden
    • De tussenkomst
    • De weg naar zelfvertrouwen en succes
    • De woede van hemel en Hades
    • Desnoods met harde hand
    • Dichter bij Zadkine
    • Dichter in de buurt
    • Dieper dan mijn taal kan gaan
    • Druppels vangen
    • Frambozentuin
    • Gebroken bloed
    • Geheim geweld... En nu?
    • Gooi me niet weg
    • Grensgangers
    • Hallo lieverd
    • Help, de psychiater wordt gek
    • Het loopt wel los
    • Het ongrijpbare gelijk van John Winkle
    • Het virginale luchtkasteel
    • Hoogland
    • Huntington, de verborgen erfenis
    • Iemand zijn
    • Ik leef in een wereld die ik niet ken
    • Impact
    • In de Waitman
    • Ins & Outs van het Moeder-Dochtergesprek
    • Invocatie
    • Kanker is Keihard Knokken
    • Kom Atir kom
    • Kus me nog eens wakker
    • Liefdesgedichten
    • Los
    • Maanman
    • Met beide voeten in de modder
    • Met beide voeten in de modder deel 2
    • Met wilskracht naar herstel
    • Mijn lichaam is mijn land
    • Mond is spruitje
    • Morgen vlieg ik terug
    • Nabelichting
    • Nietzsches afrekening
    • Nieuwe namen
    • Otto
    • Over Winnen
    • Partycrash
    • Rakelings
    • Reimer
    • Romeo Delta
    • Spits je oren
    • Sprakeloos
    • Stoorzender
    • Stormachtig Stil
    • Stroomboog
    • Tot vlak voor de sprong
    • Tussentijd
    • Ultieme wraak
    • Van je moeder moet je het hebben, van je dochter kun je het krijgen...
    • Vel van licht
    • Verse taal
    • Voor de muur
    • Waarom heb je het paard alleen gelaten
    • Wat kan ons gebeuren
    • Wat overblijft is naamloos
    • We doen of er niets aan de hand is
    • Wie de jeugd heeft kan wel janken
    • Wie vleugels heeft
    • Zacht zand
    • Zichtbaar alleen
    • Zoals de wind in maart graven beroert
    • Zolang niet alles is verteld
    • Zweepslagen
    • Zwerfvuil

    Onze auteurs

    • Adriaan van IJperen
    • Agnita de Ranitz
    • Aids on stage
    • Albert Heringa
    • Alejandra Slutzky
    • Alice Altink
    • Anne Borsboom
    • Bart van Leeuwen
    • Bert Verhoeff
    • Carl Driessen
    • Cora Frowijn
    • Cynthia Stijger Aramburu
    • David Muiderman
    • Eelt
    • Eveline van de Putte
    • Fonger Boontjes
    • Frieda Schijven
    • Frits Oostervink
    • Gerrit Hoogstraaten
    • Gerrit Molenaar
    • Hameeda Lakho
    • Hans Eijsackers
    • Hans Leduc
    • Henriette Faas
    • Herma de Beer
    • Hilde Houweling
    • Hrvoje Pero Senda
    • Ina Stabergh
    • Jacqueline Zirkzee
    • Jan Bais
    • Jan Herman Brinks
    • Johan Bordewijk
    • John Moens
    • John Toxopeus
    • Joris van Os
    • Jorrit Lepstra
    • Karel Kramer
    • Kieke Plooij
    • Kim van Schie
    • Leen Van Der Schueren
    • Leendert Lodder
    • Leerlingen Den Hoorn
    • Leerlingen Maassluis
    • Leerlingen Rotterdam
    • Leo Stilma
    • Leon van Zomeren
    • Lisa Hilders
    • Maatje van Eck
    • Mahmoud Darwish
    • Marieke de Winter
    • Marjan Scheer
    • Marjolijn Markus
    • Marre van Dantzig
    • Mayke Smit
    • Michiel Mulder
    • Nathalie Vet
    • Philippe Diepvents
    • Ria Schopman
    • Ria van Amelsvoort
    • Roelof Broekman
    • Ron Appeldoorn
    • Ruben Philipsen
    • Ruben van Luijk
    • Ruud en Leo Sybrandy
    • Salah Hassan
    • Teun van der Heijden
    • Tom Cornu
    • Vittorio Busato
    • Wahé Arsèn
    • Wendel Barnet
    • Werry Crone
    • Willem Brouwer
    • Wilma Paalman
    • Wouter van Heiningen
  • © 2021 Uitgeverij de Brouwerij
  • Iconen, design en realisatie website Bravebox.nl