Recensie door Wendy Koedoot: Dit boek is een aanrader voor vakbondsmedewerkers, cao-onderhandelaars en or-leden.

Terug naar nieuws
07 juli 2014 Geplaatst door: Henriette

We doen of er niks aan de hand is – John Toxopeus
Door Wendy Koedoot op Boekenfans

Dit boek is van een heel ander kaliber dan ik normaal lees. Het is een bundel met autobiografische verhalen van de hoofdrolspeler, tevens de schrijver, over zijn 25-jarige carrière als vakbondsbestuurder. Het is een boek met een thema op het gebied van mens, maatschappij en vakbond. Omdat ik zelf lid ben van een vakbond, lijkt het me interessant om te lezen. Het blijkt verrassend interessant en humoristisch geschreven te zijn.

Volgens het voorwoord heeft de schrijver de verhalen gebaseerd op ware gebeurtenissen maar uiteraard zijn namen veranderd en de verhalen her en der een beetje aangepast.
Het begint als hij vakbondsmedewerker wordt in de jaren 70. Het speelt zich vooral af in Rotterdam en in het Westland, omdat hij bij de bond voor tuinders zit. Later verplaatst het zich ook naar het midden van het land. John beschrijft zeer levendig wat er toen allemaal speelde op gebied van cao en arbeidsrecht, het aantrekken van de eerste generatie gastarbeiders in Nederland en de cao-rechten van deze bevolkingsgroep. Ook fusies en ontslag van medewerkers, alles komt aan bod. In de loop van het boek krijg je een goede voorstelling van wat een vakbondsbestuurder allemaal voor zijn kiezen krijgt. Hij moet van alles verzinnen om leden te werven en dat is niet altijd even makkelijk. De bedrijven met wie je als vakbondsmedewerker te maken krijgt zijn niet altijd gediend van het feit dat je als bond onder andere opkomt voor de belangen van de werknemers, en dat zorgt voor heikele situaties en bijzondere vriendschappen. Het boek eindigt als hij met pensioen gaat, ruim 25 jaar later dus.

De auteur is zeer goed in het schetsen van de tijdgeest en de sfeer van toen, je kan je meteen verplaatsen in de vakbondsbestuurder of juist in de arbeider. Er komt de nodige humor in voor, wat de verhalen nog sprekender maakt. Ook deinst hij er niet voor terug zijn eigen besognes te vertellen en soms zelf te vergroten. Hij vertelt precies zoals het is en onbelangrijke bijzaken of ander dingen die er niet toe doen, worden niet vermeld.

Het boek leest vlot en is chronologisch opgebouwd. De hoofdstukken zijn kort en ook als los verhaal te lezen. Een aanrader voor vakbondsmedewerkers, cao-onderhandelaars en or-leden. Dit is interessante vakliteratuur. Ook als je niets met een vakbond hebt, is het een prima boek.

Omdat ik geen vergelijk heb met andere boeken in dit genre, vind ik het lastig om er sterren aan toe te kennen, maar dit is een zeer goed boek. Top!

Kijk hier voor meer informatie en bestellen.

Cover WDAENADHI voorkant 500